Ga naar de inhoud

De kracht van een sterke openingszin

De openingszin is het eertse wat de lezer ziet wanneer diegene jouw boek opent, en die zin moet ervoor zorgen dat ze jouw boek willen blijven lezen.
Maar hoe doe je dat eigenlijk, een sterke openingszin schrijven?

Gedenkwaardige openingszinnen

Om een goede eerste indruk bij de lezer achter te laten, is het haast noodzakelijk om een gedenkwaardige openingszin te schrijven.
Gelukkig kunnen we ideën opdoen door boeken te lezen van onze favoriete auteurs die ons inspireren om zelf te gaan schrijven.

Hieronder staan een aantal openingszinnen die in mijn mening goed geschreven zijn, omdat je nieuwsgierigheid wordt gewekt.

Alice begon het zat te worden om naast haar zus op de oever te zitten en niets te doen te hebben: ze had een paar keer in het boek gekeken dat haar zus aan het lezen was, maar er stonden geen plaatjes of gesprekken in. ‘En wat is het nut van een boek,’ dacht Alice, ‘zonder plaatjes of gesprekken?
– Alice in Wonderland, Lewis Carrol –

De schroef in Cinders enkel was verroest en de kruiskopgroeven waren al helemaal versleten tot een cirkel van krassen.
– Cinder, Marissa Meyer –

Zo goed en zo kwaad als het gaat loop ik over het kronkelpad naar mijn kindertijd.
Het huis staat schots en scheef op de top van een heuvel, alsof een kind het heeft gemaakt van blokken en wc-rolletjes.
Black eyed susans, Julia Heaberlin

Hieronder volgt de openingszin van mijn debuut novel:

De zenuwen kropen door zijn lijf, waardoor alles begon te jeuken. Quinn schudde zijn bovenlijf om zo het gevoel kwijt te raken, zonder resultaat. Zijn nieuwe horloge gaf aan dat het bijna middernacht was. Wat duurde wachten toch lang!
– Voorbij de Firewall, Gerinda Kappert –

Boeken beginnen vaak met een gevoel. Beter gezegd; het begint met een zin die jou een bepaald gevoel geeft. Of dat nou iets spannends, leuks of romantisch is, het gaat erom dat je de lezer grijpt (hook) en dat het verhaal hen niet loslaat tot de laatste pagina.

Dit gebeurt natuurlijk niet altijd.

Openingszin
Photo by Pixabay on Pexels.com

Flopwaardige openingszin

Soms lees je de eerste zin en denk je: ‘nee, dit is niets voor mij.’
Dit kan zijn omdat het ronduit saai is, een opsomming van teveel personages is of een complete infodump voordat je uberhaubt een stap kan zetten in de wereld die de schrijver gecreeerd heeft.
Sluit het boek als je het niet leuk vind. Zonde van je tijd als je het met tegenzin moet doen.

Gelukkig zijn er genoeg lezers die wel van dat soort boeken houdt.

Dat is iets wat jij als schrijver in gedachte moet houden.

Velen zullen jouw schrijfwerk afkeuren, maar duizenden lezers zullen jouw boek wel kunnen waarderen.

Faalangst

Toen ik mijn eerste review kreeg van mijn debuut jeugdboek Voorbij de Firewall, voelde ik me de grootste mislukkeling ooit!

Mijn grootste angst was waarheid geworden.

Wat er in de review stond? Dat er een paar typfouten in stonden. Dat was de enige zin die bleef steken. Wat er verder in stond? Dat mijn boek heel leuk en spannend was. Dat de reviewer heel graag verder wilde lezen ondanks dat er foutjes in zaten, juist omdat het goed geschreven was.

Maar als ik geen goede openingszin had geschreven, dan had diegene ook niet verder gelezen. En dan had ik uiteindelijk ook geen 4-sterren review gekregen!

Lees hier het volledige review

Richtlijnen

Ook al zijn er nog zoveel boeken en adviezen die je kunt volgen over het schrijven van een goed verhaal, toch moet je zelf met de woorden komen.

Het enige advies dat ik je wil meegeven is dit:

  • Begin met een gevoel: een citaat, een uitspraak, een visuele weergave of een emotionele dialoog.
  • Zorg ervoor dat de eerste zin hetzelfde aanvoelt als de rest van het verhaal.
    Anders raakt de lezer misschien in de war en willen ze niet verder lezen.
  • Schrijf wat goed voelt, en wat jij bij jouw verhaal vindt passen
  • Twijfel je aan je werk? Laat het dan proeflezen. Dit kun je beter te vaak doen dan te weinig.

Maar uiteindelijk ben jij het die de keuze moet maken.

Gepubliceerd inSchrijven

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Cookieconsent met Real Cookie Banner