Ga naar de inhoud

Worldbuilding is de sleutel voor een goed verhaal

Schrijven

Wanneer je een boek gaat schrijven dan is worldbuilding de sleutel tot alle elementen die je moet uitwerken, om het hele verhaal kloppend te maken.
Het uitwerken van je wereld is dus een goede plek om te beginnen.

Natuurlijk kunnen we debatteren of dat echt het begin is, want je kan immers ook starten met het vormgeven van je personages. Toch ben ik ervan overtuigd dat Worldbuilding voor gaat. Want als je niet weet in welke wereld jouw personages zullen leven, kan je ook niets verzinnen over hun verleden en hoe ze daardoor zijn gevormd. Natuurlijk kan je al wel een personage in gedachten hebben, maar als je geen wereld hebt om die persoon in te zetten, kan je ook niet verder op je verhaal uit te werken.

worldbuilding is de sleutel voor een goed verhaal
en een solide fundering voor je personages

In deze blog serie neem ik je mee op ontdekkingsreis om zoveel mogelijk aspecten van worldbuilding te onderzoeken, zodat de lezers van jouw boeken zich helemaal kunnen inleven in de wereld die jij geschapen hebt voor je denkbeeldige vrienden en vijanden.

books on brown wooden shelf
woman sitting and reading a book

Wat is een genre?

Op cultuurwijs stond het mooi verwoord:
Een genre is een benaming waarmee culturele uitingen, zoals films, theaterstukken, boeken, toneelstukken en andere creatieve producten worden ingedeeld op soort. Er wordt bij de indeling op genre gekeken naar overeenkomsten. Je zou kunnen zeggen dat als verschillende boeken of films hetzelfde gevoel oproepen, ze tot hetzelfde genre behoren.

Het is daarom van groot belang om te onderzoeken welke emoties jij bij je lezer wilt oproepen.

Genre en Worldbuilding

Wanneer je weet in welk genre jouw verhaal zich afspeelt, kan je beginnen met het invullen van je wereld.
Heb je er in gedachten al een plaatje van gemaakt?

Hieronder staat een lijst met factoren die je kunt uitwerken in jouw wereld. Het is niet verplicht om alles tot in de puntjes uit te werken, omdat sommige factoren niet of nauwelijks in jouw wereld voorkomen of gewoonweg niet belangrijk genoeg zijn. Toch is het soms nuttig om extra werk te doen omdat je personages soms een eigen leven gaan leiden…

Natuurlijk bestaat hier geen ‘schrijverswet’ voor, en mag je alles uitwerken wat je wilt.
MAAR, maak het jezelf niet onnodig moeilijk door dingen uit te werken die je later nooit zult benoemen.
Pak een aantal aspecten en focus daarop. Zo wordt je niet overweldigd, en kan je aandacht geven aan dat wat belangrijk is voor jouw boek.

Cultureel

  • Tijdperk
  • History
  • Economie
    • Valuta
    • Handel
  • Religie
  • Overheid
  • Koningshuis
  • Rangen
  • Voeding
  • Mode
  • Taboes
  • Militair
  • Groeten en vloeken
  • Uitspraken en gezegdes
  • Technologie
  • Regels en wetten
  • Vervoermiddel

Fysiek

  • Klimaat
    • Weer
  • Terrein
    • Tectonische activiteiten
    • Bos, woestijn, zee, bergen, etc.
  • Flora en fauna
    • Wild
    • Huisdier
  • Kosmologie
  • Rassen
  • Gender

Wanneer je fantasy of sci-fi schrijft komen er andere factoren aan bod.

Dat behandel ik in een volgend blog.

Mis je nog een aantal punten in de worldbuilding-lijst? Laat het me dan zeker weten, dan voeg ik ze toe.

Worldbuilding is de sleutel
Gepubliceerd inSchrijven

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Cookieconsent met Real Cookie Banner